بررسی چهار نمایشنامه از ویلیام شکسپیر با رویکرد فمینیستی((تشییع جنازه))
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده هومن متولی ابیازنی
- استاد راهنما علی اکبر علیزاد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
شکسپیر، یکی از برجسته ترین و مشهورترین ادیبان و نویسندگان در میان تمامی کسانی ست که در طول تاریخ در حوزه ی ادبیات و ادبیات نمایشی فعالیت داشته اند. هرچند حدود 400 سال از زمانی که او آثارش را خلق کرده می گذرد، اما همچنان آثار او فرصت هایی نو برای محققان، پژوهشگران و منتقدان، به منظور بررسی نقطه نظراتش در زمینه های مختلف ادبی می آفرینند. یکی از ویژگی های آثار او نوع نگاهش به زنان می باشد. این پژوهش در نظر دارد نوع نگاه شکسپیر به زنان چهار نمایشنامه اش - رام کردن زن سرکش، هملت، مکبث و شاه لیر - را با رویکردی فمینیستی مورد بررسی قرار دهد و در نهایت با داشتن اهدافی چون تعریف نظریه های فمینیستی، ارائه ی نظریات فمینیستی در مطالعات تئاتری، شناخت زنان عصر شکسپیر و رویکرد وی به زنان آثارش، جنس و جنسیت در چهار نمایشنامه ی مذکور را بر محور گفتمان قدرت تبیین کرده و زاویه ی دید نوینی بر آن ها بگشاید. بنابراین پژوهش با بیان موضوع، اهداف، پرسش ها، مطالعات پیشین، فرضیات و روش تحقیق در فصل اول آغاز شده و سپس در فصل دوم به پیشینه ی تحقیق که شامل تاریخچه ای مختصر از فمینیسم و نظریات فمینیستی است پرداخته شده است. چهارچوب های نظری بحث یعنی جنس و جنسیت در گفتمان قدرت، نقد فمینیستی و فمینیسم در تئاتر در فصل سوم قرار گرفته و در فصل چهارم یعنی بدنه ی تحقیق، پس از شرح مختصری درباره ی جایگاه اجتماعی زنان در عصر شکسپیر و رویکرد او به زنان آثارش، چهار نمایشنامه ی مذکور با یاری گرفتن از نظریات فمینیستی، بر اساس جنس و جنسیت و بر محور گفتمان قدرت، مورد بررسی قرار گرفته اند و سرانجام در فصل پنجم جمع بندی نهایی ارائه شده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی مدایح سعدی و ویلیام شکسپیر
سعدی و شکسپیر هر دو چهره هایی نام آشنا و جهانی هستند. از این روی پرداختن به بررسی تطبیقی اشعار آن ها دارای کمال اهمیت است. اگرچه این دو شاعر مربوط به دو منطقه ی جغرافیایی و دو حوزه ی فرهنگی و زمانیِ جداگانه هستند، ولی شکسپیر در انگلستان و اروپا همان شهرت و محبوبیتی را داراست که سعدی در ایران دارد. مدایح این دو شاعر حاکی از مسایلی است که بررسی آن ها را جهت شناخت هر چه بیشتر افکار و ایده آل های آن...
متن کاملبررسی تطبیقی نمایشنامه شاه لیر ویلیام شکسپیر و شاه لیرادوارد باند با تکیه بر نقش خشونت در شخصیت های ادوارد باند از دیدگاه روانکاوانه
در این مقاله به مقایسه ی تطبیقی نمایشنامه شاه لیر شکسپیر و شاه لیر ادوارد باند با تکیه بر خشونت به عنوان عامل شکل گیری نمایشنامه های باند، پرداخته می شود. از نگاه رفتار گرایان، شخصیت فرد محصول کنش و واکنش متقابل میان دو دسته عوامل ارثی و محیطی است؛ خشونت و اخلاق نادرست و ریشه آن در کودکی و نمود آن در اخلاق کودک به بلوغ رسیده، مسئله مهمی است که با پرسش های زیادی روبه روست. هدف از این مقاله، شناخ...
متن کاملبررسی تطبیقی مدایح سعدی و ویلیام شکسپیر
سعدی و شکسپیر هر دو چهره هایی نام آشنا و جهانی هستند. از این روی پرداختن به بررسی تطبیقی اشعار آن ها دارای کمال اهمیت است. اگرچه این دو شاعر مربوط به دو منطقه ی جغرافیایی و دو حوزه ی فرهنگی و زمانیِ جداگانه هستند، ولی شکسپیر در انگلستان و اروپا همان شهرت و محبوبیتی را داراست که سعدی در ایران دارد. مدایح این دو شاعر حاکی از مسایلی است که بررسی آن ها را جهت شناخت هر چه بیشتر افکار و ایده آل های آن...
متن کاملباروک و استحاله باورهای مذهبی در هملت اثر ویلیام شکسپیر
کشمکشهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی بین کاتولیکها و پروتستانها پس از رنسانس، رنگ و بویی متفاوت به آثار دسته گستردهای از هنرمندان اروپا از جمله شکسپیر داده بود. منتقدین ادبی و هنری، این سبک و سیاق تازه را سالها بعد تشریح کردند و نام هنر باروک را برآن نهادند. از جمله عناصر اصلی این هنر به چالش کشاندن مفهوم حقیقت در ذهن مخاطب و ایجاد حس عدم قطعیت در اوست. هنرمند باروک همچنین سعی میکند بین دنیای ...
متن کاملبازتاب پدیدۀ بیگانههراسی در نمایشنامۀ تاجر ونیزیِ ویلیام شکسپیر
بیگانههراسی پدیدهای اجتماعی است و ریشه در ترس و تنفر از افراد خارجی با قومیتهای گوناگون دارد. بازتاب این پدیده را در پنج نمایشنامه از شکسپیر ازجمله تاجر ونیزی، اُتللو، توفان، تیتوس آندرنیکوس و آنتونیوس و کلئوپاترا میتوان ردیابی کرد. در این میان، تاجر ونیزی در پرداختن به شخصیتها و گروههای بیگانه (شایلاک یهودی، جسیکا و...) از اهمیت بیشتری برخوردار است. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی شناسایی و تر...
متن کاملباروک و استحاله باورهای مذهبی در هملت اثر ویلیام شکسپیر
کشمکشهای سیاسی، اجتماعی و مذهبی بین کاتولیکها و پروتستانها پس از رنسانس، رنگ و بویی متفاوت به آثار دسته گستردهای از هنرمندان اروپا از جمله شکسپیر داده بود. منتقدین ادبی و هنری، این سبک و سیاق تازه را سالها بعد تشریح کردند و نام هنر باروک را برآن نهادند. از جمله عناصر اصلی این هنر به چالش کشاندن مفهوم حقیقت در ذهن مخاطب و ایجاد حس عدم قطعیت در اوست. هنرمند باروک همچنین سعی میکند بین دنیای ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023